Tičer iz franšize

Dugo sam razmišljala da li da napišem ovaj teskt, ali mislim da može biti od koristi mnogima koji razmišljaju da svoju karijeru počnu ili nastave pod okriljem jedne od najvećih franšiza na ovim prostorima. I sama sam pre više od pet godina pokušavala da pronađem neke informacije na ovu temu, ali izvora na našem jeziku gotovo i da nema. Moja HD priča počela je pre 5 godina, centar u kome sam radila više ne postoji i ne postoji niti jedna prepreka da na ovom mestu podelim svoje iskustvo. HD sistem je zatvorena sredina i ljudi izvan njega veoma malo znaju o samom poslu predavača koji predaje engleski koristeći HD metodu. Ja se neću baviti samom metodom, materijalima i kursevima, već ću samo ukratko podeliti svoje iskustvo. Ono što sledi je teskt koji za cilj ima da približi rad nastavnika u Helen Doron školi engleskog jezika.

Helen Doron tičer Tamara Beronja
The year of 2017

Kako postati HD predavač?

Zvanje Helen Doron predavača stičete nakon završene i položene osnovne obuke – Teacher Training Course (TTC). Obuka je intenzivna i traje 5 dana tokom kojih prisustvujete predavanjima od strane zvaničnog HD trenera, ali i aktivno učestvujete pripremajući prezentacije, aktivnosti i eseje. Obuka je eliminaciona, dimanična i pruža dobru podlogu za upoznavanje pricipa rada u HD sistemu. Znanje i veštine koje dobijete tokom obuke su zaista dragoceni.

Na HD obuku se ne možete samostalno prijaviti, nju pohađate nakon dobijanja posla u nekom od Helen Doron studija ili jezičkih centara. Dakle, prvo se vlasnik škole odluči za vas kao budućeg radnika i zatim vas prijavljuje i šalje na neophodne obuke. Obuke se organizuju širom sveta i vi biste svoju pohađali na lokaciji koja je u tom momentu vama najbliža. (Kako sam ja radila kao predavač u HD centru u Banja Luci, najveći broj seminara i obuka pohađala sam u Sarajevu.) Niti jedan predavač u HD sistemu ne može biti neko ko nije prošao adekvatne obuke i seminare. Troškove obuke (kao i druge propratne troškove) snosi poslodavac (takva je politika rada na našim prostorima). Poslodavac je franšizer – vlasnik franšize za određenu oblast, opštinu ili deo grada i u obavezi je da posluje u skladu sa HD principima. Dakle, vi ste zaposleni kao Helen Doron predavač kod vašeg franšizera – privatnog preduzetnika i druga iskustva mogu biti različita od moga, kako nam, jelte, svima nije “isti gazda” 🙂 Nije neophodno imati diplomu anglistike ako želite da radite posao HD predavača – visok nivo znanja engleskog jezika, sklonost i želja da radite sa decom, posvećenost, požrtvovanost su dovoljni za početak.

HD tičer – ZA i PROTIV?

Posao HD predavača dobila sam 2014. godine kada jer centar u mom gradu otvoren i radila sam sve do njegovog zatvaranja četiri godine kasnije. Pronašla sam oglas, poslala CV i došla pripremljena na razgovor. Bila sam upoznata sa opštim stvarima o ovoj metodi i načinu rada i nakon obuke krenula sam sa radom. Bila sam prvi i jedini predavač u centru godinu dana.

Posao HD predavača sa sobom nosi pregršt prednosti – radite u malim grupama, imate fiksne rasporede i broj časova, prijavljeni ste (što je danas redak slučaj kada je rad u školama stranih jezika u pitanju) i plaćeni i tokom letnjeg i zimskog raspusta. U obavezi ste da svake godine i za svaki kurs i program koji predajete prođete obuku ili seminar (poslodavac ponovo snosi sve troškove) i to su zaista jedinstvene prilike da naučite nešto novo i pripremljeni uđete u svoju učionicu. Svaki predavač ima svoju učionicu i sve materijale koji su mu neophodni za rad i pripremu nastave. Logistička podrška koju svaki HD predavač ima je zaista izvanredna i bićete u prilici da razmenjujete iskustva sa izuzetnim momcima i devojkama koji su deo HD mreže predavača. Tu su observacije časova od strane masterfranšizera, inovativni kursevi i materijali koji prate nove trendove u obrazovanju i usvajanju stranih jezika – odlične prilike za lični rast i razvoj. Ne samo to, naučila sam šta je to brend, kako se gradi, štiti i osnažuje.

Ne bi bilo pošteno da ne spomenem i ono manje primamljivo kada je ovaj posao u pitanju. Naime, HD sistem od predavača zaista zahteva mnogo – neophodno je temeljno i detaljno pripremiti svaki čas i samostalno izraditi sve rekvizite i materijale koji su vam neophodni. Ukoliko je centar u kome radite veći i upošljava veći broj predavača, priprema rekvizita biće olakšana jer veliki deo poslova možete podeliti i odraditi timski. Nas tim činila su samo dva predavača, pa je priprema oduzimala znatan deo vremena kako meni tako i koleginici. Pored izvođenja nastave, HD nastavnici u našem centru imali su i druga zaduženja – učestvovale smo u promotivnim aktivnostima u periodu upisa, izvodile demo časove za roditelje i potencijalne učenike, održavale higijenu učionica, kupovale potrepštine za časove i komunicirale sa roditeljima. Kako vas može zameniti jedino licencirani HD predavač, časovi se retko otkazuju, moraju se nadoknaditi i sva odustva sa posla su svedena na minimum.

Mahom ćete sedeti na podu tokom časova, pa su helanke i tunike najadekvatniji izbor garderobe. Časovi su dinamični i zahtevaju energiju i koncentraciju. Nemoguće je ući na čas nepripremljen i improvizovati. Dakle imajte na umu da se ovom poslu mora ozbiljno i temeljno pristupiti ukolio želite da tu ostanete duže.

Ja sam zaista uživala radeći kao HD predavač – upoznala sam mnogo divnih devojaka i koleginica, dobila priliku da posetim Sarajevo i naučila sam mnogo toga o radu sa decom. Slobodno mogu da kažem da sam radeći kao HD predavač naučila više o radu sa decom nego što sam to naučila tokom studija u Beogradu. Uvek preporučim HD kao odličan izbor svakom roditelju, jer deca tu zaista nauče i uživaju tokom časova. Nije nikakva “sekta”, marketinški trik ili način za otimanje para. Zaista je reč o pristupu koji deci omogućava da na prirodan, zanimljiv i zabavan način usvoje engleski jezik. Sama činjenica da je moja ćerka krenula na jedan od kurseva kada je napunila 2 godina dovoljan je pokazatelj mog stava .

Međutim, dinamika razvoja škole u BL kao i samo radno vreme (koje je zbog prirode posla uvek u poslepodnevnim terminima) su stvari koje nisu išle u moju korist. Posle određenog vremena provedenog u HD sistemu, shvatite da je to posao idealan za devojke/momke/žene koji se još uvek nisu ostvarili u ulozi roditelja (ili opet imaju dobar baka servis :)). Teško je uklopiti “mameće” obaveze – školske zadatke i druge aktivnosti kada vaš radni dan počinje u 17h. S druge strane, Helen Doron su mnogi nepravedno dožljavali isključivo kao školu engleskog jezika za malu decu, pa mi nikada nismo uspeli da formiramo i pokrenemo kurseve i programe za decu stariju od 12 godina. A upravo je rad sa tinejdžerima i ta vrsta izazova ono što mi je falilo i nedostajalo.

U martu 2018. godine vrata jedinog HD centra u Republici Srpskoj su zatvorena i time je okončana i moja karijera u ovom sistemu. Ali, kada se jedna vrata zatvore, pregršt novih se otvori. Poslodavci su prepoznali znanje i kvalitet i povratak u učionicu nije bio problem.

Za sve vas koji se dvoumite – pokušajte i budite spremni na velika zalaganja i trud. Novčana nadoknada koju ćete dobiti nikada neće biti adekvatna nagrada za trud koji morate uložiti. Ali, ako vam je novac jedini motiv, onda posao u prosveti i nije za vas. IT sektor je odlična alternativa 😉

Ako postoji još nešto što vas zanima kada je reč o poslu HD predavača, pišite i potrudiću se da odgovorim.

Leave a comment